DIY: uitschuiflade

Een van de handigste toevoegingen voor de buscamper, vind ik een uitschuifbare lade voor de ‘kofferbakruimte’. Omdat je op die manier de ruimte zeer effectief kunt benutten en altijd overal heel goed bij kan. Er zijn er een aantal op de markt, van circa 500 euro tot 700 euro. Er zijn ook veel mensen die besluiten om er zelf een te maken. Ik heb me daar ook aan gewaagd.

Allereerst heb ik een model gemaakt in Sketchup. Dit model vind je hier (ingepakt als zip-bestand), voor het geval je er gebruik van zou willen maken. En voor de gebruikers van Autocad, hier een DWG-bestand.

Het model, tot op de mm, gemaakt in Sketchup…

Vervolgens heb ik aluminium L-profielen besteld. Er zijn online een aantal bedrijven die voor je in de gewenste afmetingen kunnen leveren. Zelf kwam ik uiteindelijk uit op www.aluminiumshop.nl.

Materialen

Hieronder, voor als je zelf zoiets wilt maken, de lijst van de profielen die ik besteld heb:

Frame:

1x Ongelijkzijdig 6082 hoekprofiel 80x40x5mm 1000mm lang
2x Ongelijkzijdig 6082 hoekprofiel 80x40x5mm 750mm lang
1x Platstaf/Strip 6082 40x5mm 1000mm lang

Lade:

2x Ongelijkzijdig 6060T66 hoekprofiel 80x30x3 740mm lang
2x Ongelijkzijdig 6060T66 hoekprofiel 80x30x3 951mm lang

Zowel het frame als de lade bestaan uit samengevoegde L-profielen.

De gehele constructie bestaat feitelijk uit twee delen:

  1. Een ‘frame’, bestaande uit 3 L-profielen en een lat (materiaaldikte 5mm) , dat met bouten wordt bevestigd op de rails die al in de VW California aanwezig zijn (omdat de bedbank daar overheen schuift).
  2. De lade, bestaande uit 4 L-profielen (materiaaldikte 3mm) met een multiplex ( (materiaaldikte 9mm) bodemplaat er in. Beiden worden met popnagels aan elkaar bevestigd.
Het frame (5mm) en de lade (3mm). In elkaar gezet met popnagels en aan elkaar bevestigd middels de ladegeleiders, die met bouten en moeren aan zowel de lade als het frame zitten.

Deze twee worden aan elkaar bevestigd middels stevige ladegeleiders, welke ik in Duitsland besteld heb, bij Teleskopschienen24.de. Ze kunnen tot 130 kilogram dragen. Een heel degelijk product en goede service. Ze hebben ook een installatiehandleiding in PDF-formaat en een handige video op Youtube die tekst en uitleg geeft.

De plank bestaat uit 9mm multiplex en is waterbestendig. Uiteindelijk heb ik nog een antislipmat a 1 euro en 25 cent bij de Action, op de plank geplakt.

Kosten

Het aluminium (op maat en inclusief bezorgen) was 108,33. De geleiders waren 79 euro. De speciale bouten om te monteren waren 27 euro, maar achteraf gezien hadden dit ook andere M8 T-vormige bouten kunnen zijn. De plank was 32 euro. en daar bleef meer dan de helft van over. Paar bouten en moeren, paar popnagels. Al met al ben je nog géén 250 euro kwijt. En als je wat materialen hebt liggen ben je nog goedkoper uit.

Op verzoek: extra informatie

Sinds ik dit artikel schreef, hebben veel mensen me laten weten dat ze de lade ook gemaakt hebben, met behulp van dit artikel. Dat is heel erg leuk om te horen. Dank daarvoor.

Een aantal mensen vroeg om meer gedetailleerde informatie over hoe de verschillende aluminium profielen aan elkaar bevestigd moeten worden. Voor die mensen, onderstaand extra informatie en foto’s over hoe e.e.a. in elkaar gezet wordt

Wat gaat waar?

De gehele constructie bestaat uit een frame en een lade, verbonden door ladegeleiders.

Foto nummer 1: 

Je ziet hier dat de twee zijkanten van het frame (A & B) rusten op de achterkant van het frame (C) en de voorkant van het frame (D). Daar waar de delen bij elkaar komen (1 & 2), heb ik popnagels gebruikt om de delen aan elkaar te bevestigen. Het frame is dan feitelijk klaar. Op een later moment dienen er nog twee gaten te worden geboord in C om het frame aan de twee rails van de bus te bevestigen, met behulp van een T-bout.

Foto nummer 2: 

Hier zie je nogmaals hoe het frame in elkaar steekt. Alvorens de delen van het frame aan elkaar te bevestigen middels popnagels bij 1 & 2), is het verstandig om de losse delen in de bus te plaatsen om te kijken of alles past. Houd er rekening mee dat de moeren -die op de bouten komen die de ladegeleiders met het frame verbinden- aan de buitenkant van het frame komen. Maak het frame dus niet even breed als de ruimte in de bus. Laat wat ruimte over tussen de buitenkant van het frame en de bus voor de moeren die aan de buitenkant van het frame komen.  

Foto nummer 3: 

Hier is te zien dat de zijkanten van de lade rusten op/in de achterkant en de voorkant van de lade bij 3 & 3 en 3a & 3a en dat de ladegeleiders op de lade bevestigd zijn met bouten bij 4 & 4. Je kunt overigens kortere bouten gebruiken dan ik heb gedaan. Die van mij waren langer dan nodig, maar zaten niet in de weg.

Foto nummer 4: 

Bij 5 & 5 kun je zien dat ook de ladegeleiders met bouten aan het frame vastzitten. Voor deze bouten moet je dus wat ruimte vrijhouden wanneer je het frame in de bus plaatst om te meten of alles past.

← Vorig bericht

Volgend bericht →

22 Reacties

  1. Beste Knusineenvolkswagenbus,

    Dit ziet er goed uit, bedankt voor het posten!
    Ik zou het model graag willen gebruiken maar werk vanuit Autocad.
    Zou je het bestand voor mij kunnen opslaan als dwg of dxf bestand?

    Bij voorbaat dank,

    Jur

    • Sorry voor de verlate reactie. Als je me je e-mailadres of een andere manier geeft om je te bereiken dan ga ik dat zeker even doen!

      • Jeroen Koolen

        Beste,

        Hier was ik naar op zoek! Zou ik in navolging van Jur het model ook in .dwg of .dxf kunnen krijgen?

        Bij voorbaat dank

        Jeroen

        • Admin

          Beste Jeroen,

          Ik heb je een DGW-bestand van het model gemaild! Heel veel succes met bouwen!

    • Fred cartens

      Hoi,
      Wat een leuke site hebben jullie gemaakt.
      Wij hebben een t4 multivan uit 1999 waar we dit jaar mee beginnen als camper. Jullie/ jouw idee van schuiflade achterin dat had ik ook. Mooie geleiders heb je gekocht ! Misschien koop ik die ook. Zijn ze niet in Nederland te koop ?

      • Beste Fred,

        Dank voor je bericht. Er zijn ook in Nederland prima ladegeleiders te koop. Voordeel van deze was de prijs, maar vooral ook het feit dat er een heel mooie youtubevideo bij zit die exact uitlegt hoe de ladegeleiders werken en hoe ze gemonteerd moeten worden. Dat hielp enorm in de hoeveelheid uitzoek- en meetwerk.

  2. Casper

    Duidelijk verhaal. Ik heb alles volgens opgave besteld en in elkaar gezet. Fantastisch! Erg handige toevoeging aan de bus. Dank!

    • Beste Casper,

      Wat leuk om te horen! En mooi dat het gelukt is! Wij hebben er zelf ook nog elke keer dat we met de bus weg zijn erg veel plezier van. En al met al toch een stuk goedkoper dan kant en klaar bestellen. En een leuk project om te doen!

    • Jasper

      Hoe heb je de hoekverbinding gemaakt van de profielen?

  3. Jasper

    Ziet er goed uit. Ik wil hem ook gaan maken. Hoe heb je de profielen op de hoeken aan elkaar gemaakt?

  4. Jasper

    Beste,

    Hoe heb je de hoeken aan elkaar gemaakt van de profielen? Ook met popnagels?

    Alvast bedankt voor je reactie

  5. Admin

    Nee, ik heb nog overwogen om de hoeken met hoekstukjes vast te zetten, maar dit bleek niet nodig. Het zou zeker extra versteviging geven, maar in de praktijk blijkt het bij mij niet nodig. De profielen liggen op elkaar en de popnagels volstaan vooralsnog.

  6. Stephen Goldman

    Beste …

    Wat een goede ideeën staan op de site. Ik ben bezig met de lade voor achterin de bus. Helaas kan ik met geen mogelijkheid het Sketchup bestand lezen. Heb je wellicht een pdf of iets dergelijks. Zou super zijn.

    Groet,
    Stephen

    • Beste Stephen, ik kan een afbeelding of pdf maken van het sketchupbestand maar of je daar echt iets aan hebt is de vraag. Sketchup geeft namelijk de exacte afmetingen aan en die zie je niet in een pdf of afbeelding. Maar als je vragen hebt, stel ze gerust, ik help je graag verder.

      • Stephen Goldman

        Dank voor je bericht. Ik vroeg me af waar de scharnieren exact worden geplaatst op het frame en de lade. Het gaat dan inderdaad om de exacte positie van de gaten. Ik probeer het wel even uit te vogelen. Dank.

  7. Mooie oplossing is dit. Ik overweeg dit ook voor mijn buscamper. Wat zijn de afmetingen, breedte en diepte? Hoeveel bodemspeling is er onder het multiplex? Buigt het multiplex niet door? Ik wil er 2 electrische vouwfietsen op plaatsen, totaal 50 kg, maar ik vrees dat het dan gaat doorbuigen en schaven over de vloer.

  8. Beste Eddy,

    De multiplex bodemplaat is niet het laagste punt van de constructie. Het U-profiel van de lade dat in de breedte ligt (dus waar je tegenaan kijkt als je voor de lade staat) is het laagst. De afstand tussen de onderkant van dat profiel en het hoogste punt van de constructie waar de la in hangt is 20 mm, oftewel 2 cm. Het multiplex komt daar niet in de buurt. De ladegeleiders kunnen die 50 kilo makkelijk aan en het multiplex kan niet zo ver doorbuigen. Desgewenst zou je nog een bodemplaat van een materiaal kunnen gebruiken dat niet doorbuigt, maar dat lijkt me overbodig want het buigt in mijn geval niet door. Het oppervlak van de bodemplaat is daarvoor te klein.

    De afmetingen van het frame zijn 1000 (b) x755 (l) mm. Die 5 mm boven de 750mm van het u-profiel komt door dat de profielen in de lengte in de profielen in de breedte leggen en er dus 5 mm van de dikte van het aluminum opgeteld dient te worden bij het profiel van 750mm. Hierbij moet je overigens ook nog de dikte van 2 ladegeleiders optellen. Het formaat daarvan vind je in de link naar de pagina van de verkoper van de ladegeleiders. De exacte maten staan er niet bij omdat deze gebaseerd zijn op de aanwezige ruimte in de achterbak van de california. Als je een andere buscamper hebt, is het verstandig om het idee te gebruiken, maar je eigen maatvoering aan te houden. Dus de ladegeleiders bestellen en in je buscamper houden en vervolgens opmeten hoeveel ruimte je overhoudt voor het frame en de lade zelf.

    Veel succes!

  9. Renė Nijs

    Goedendag,
    Is de “gereedschapskist” die onder de achterbank is bevestigd nog wel bereikbaar wanneer de schuiflade is gemonteerd? Op foto nr2 is deze kist duidelijk te zien.
    Met vriendelijke groet,
    RN

  10. Beste Renė, de mate waarin de ‘gereedschapskist’ nog te bereiken is, hangt af van de diepte die je kiest voor de lade. Als je de door mij gekozen afmetingen aanhoudt, dan wordt het krap. Je zou er voor kunnen kiezen om de lade minder diep te maken, maar voor mij was dat geen afweging. De ‘gereedschapskist’ is bedoeld voor pech onderweg en onder normale omstandigheden te verwijderen met 2 schroeven. De lade ook. Dat betekent dat in geval van pech, je 4 schroeven moet verwijderen ipv 2. Voor die ene mogelijke keer dat ik de ‘gereedschapskist’ nodig zou hebben is 4 schroeven ipv 2 prima acceptabel. Om nog maar te zwijgen van het feit dat ik voor een lekke band de ANWB of KNC kan bellen 😉

  11. henk flierman

    Hallo, wat zijn de binnenmaten van de lade ?

  12. Jan Duenk

    Dag ,
    Ik wil de lade ook zelf maken. Daarbij wil ik de bank in de achterste staan laten staan . De VW campershop geeft dan aan dat ik de maat van 760 mm moet gebruiken (T6 model) . Klopt dat met de maten die jij hebt gebruikt?

    • Admin

      Hallo Jan,

      Dat klinkt logisch. De t6 wijkt niet af van de T5.1 op dit gebied. Ik heb 750 (+5 omdat de twee profielen in elkaar liggen) aangehouden voor de diepte. Dus 760 klinkt in de buurt. Mijn tip zou de volgende zijn:

      maak even van hout of karton een mal. Zet die in de achterbak van de T6 en je zult snel merken of het past met de bank volledig naar achteren. Pas daarna de materialen bestellen. Houd rekening met de ruimte voor de ladegeleiders en de bouten.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *