Om met een gerust hart de kids boven te kunnen laten slapen, ging ik op zoek naar een oplossing om te voorkomen dat ze er uit vallen.

Om te voorkomen dat kinderen uit het bovenbed in het slaaphefdak vallen , of je als volwassenen ’s nachts steeds je kussen kwijtraakt, bestaat er een origineel ‘veiligheidsnet’ van Westfalia. Maar zo’n net blijkt nog niet zo makkelijk te vinden. Als je het nieuw vindt kost het een fortuin en ook tweedehands verkopers lijken te denken goud in handen te hebben.

Om toch met een gerust hart de kids boven te kunnen laten slapen, ging ik op zoek naar een oplossing.

En wat is er simpeler dan een houten plank? Een triplex plank. Die is namelijk wat lichter.

De plank leunt aan de ene kant met zo’n 6 cm op de bedplank en klemt tegen het voorste matras aan. Aan de zijkanten leunt de plank op het frame van het slaaphefdak en aan de voorkant ook. Aan de voorkant klemt de plank precies tussen de 2 verticale buizen van de beugel die het hefdak omhoog houdt. Eigenlijk is dat al voldoende om de plank op zijn plek te houden maar voor de zekerheid heb ik een rond gat gemaakt dat de plank borgt doordat het gat over de pin van het slot van het openstaande hefdak gaat. Hierdoor kan de plank zeker niet verplaatsen. In het gat zit een stukje pvc-buis om splinteren tegen te gaan. Ik heb met opzet niet voor een metalen buisje gekozen om te voorkomen dat het metaal van het buisje het metaal van de pin van het slot beschadigt. De plank past, met het buisje tussen de 2 matrassen, heel mooi boven in het bed en het hefdak kan dan nog netjes dicht. Dus je kan ‘m daar gewoon opbergen als je gaat rijden. Ook past de plank desgewenst netjes op het kussen achter de bank. De 9mm multiplex plank moet stevig genoeg zijn om een kindje te dragen dat door zijn bed heen beweegt tijdens het slapen. De randen van de plank heb ik afgewerkt met kunsstof u-profieltjes om splintering tegen te gaan. Misschien dat ik de plank ooit nog bekleedt in de kleur van het interieur.

Even op maat zagen.

110×70 cm en 9mm dik.

Past precies.

Om de plank veilig op zijn plek te houden, heb ik een gat gemaakt, dat precies om de pin van het hefdakslot valt. Een stukje pvc-buis voorkomt beschadigingen.

Om de plank heen een net kunststof profieltje, om splinters te voorkomen.

Hierdoor klemt de plank precies tussen de verticale poten van de hefdakbeugel.

Tenslotte kun je de plank tijdens het rijden gewoon in het bovenbed laten liggen. Wel zo makkelijk.

Omdat je soms als een van de kids huilt, of je toch gewoon even wilt kijken, makkelijk bij ze wil kunnen, heb ik na een tijdje gebruik, nog een toevoeging gedaan.

De plank doormidden gezaagd en een pianoscharnier toegevoegd.

De plank is nu een soort luik geworden dat je open kan klappen. Het opengeklapte luik blijft ook netjes staan. Dit maakt het extra makkelijk om even ‘boven’ te kijken.

Al met al, gebruiken we deze oplossing nu een tijdje en zijn we er erg tevreden over. Er is namelijk nog een bijkomend voordeel van deze oplossing. Wanneer je als volwassene(n) boven slaapt, heb je opeens een aanzienlijk groter bed en liggen ook langere mensen opeens heel comfortabel!

Waar het standaardmatras ophoudt, begint de plank. Je hebt hierdoor ‘boven’ opeens een heel lang en comfortabel bed.

Ik overweeg om in de toekomst de plank aan de onderzijde nog te bekleden in de kleur van het interieur van de bus.